2009. november 26., csütörtök

Legyen sétáló a Trefort is!

Kedden meghívó landolt az egyesület postaládájában, egy lakossági fórumra hívogatnak bennünket, a Trefort utca sétálóutcává alakításával kapcsolatban.
A kezdeményezés időszerű (hiszen még épp folyamatban van a döntés az Európa Belvárosa Programban megvalósuló fejlesztésekről és forgalmi változásokról), friss és magávalragadó (a Trefort Gimi diákjai vették kézbe az ügy intézését, némi tanári és igazgatói segítséggel), és szívünknek-lelkünknek kedves (hiszen a negyed egyik utcájának zöldítését is magával hozza).

Az egyesület - elnökségi tagjai gyors kupaktanácsa után - úgy döntött, hogy teljes mellszélességgel támogatja a kezdeményezést. Ez az utca jelenleg szinte kizárólag átmenőforgalmat biztosít, két működő cím van az utcában: maga a gimnázium és a hotel. Józan meggondolás szerint itt tehát igenis helye lehet egy zöld sávnak - akár teljes sétálóutcává, akár erőteljesen csökkentett forgalmúvá sikerül végül alakítani. Az utca szélessége pedig további funkciók kialakítására is lehetőséget nyújthat.
Így tehát természetesen mi is jelen leszünk a fórumon, hogy beleszólhassunk a megvalósítás mikéntjébe!


Tisztelt Szűcs Péter! Tisztelt Elnök Úr!

Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola diákjai és tanárai lakossági fórumot szerveznek
2009. december 11-én pénteken,
melynek témája a Trefort utca sétálóutcává alakítása lesz.
A beszélgetésre meghívjuk a polgármester urat, az érintett civil szervezeteket, az utca ingatlantulajdonosait és természetesen a környéken lakókat.
Szeretettel várjuk Önöket a rendezvényen.

A fórum helyszíne: ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola tanári terme,
1088 Budapest, Trefort utca 8.,
időpontja: december 11. 17.00.

Tisztelettel: az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola tanárai és diákjai
Budapest, 2009. november 23.

Poros András Fernengel András
igazgató szervező tanár

Kéri Zsófia, Kiss Marina, Péczely Petra, Tóth Eszter
szervező diákok

2 megjegyzés:

  1. Mielőtt nekiállunk érvelni, egyáltalán van valami beleszólásunk a sétálóutcának való nyilvánításba? Vagy ez már eldöntött tény, és idő kérdése a megvalósítása?

    Ha a Trefort mégis sétálóutca lenne, talán a Szabó Ervin Könyvtár előtti megoldást lehetne alkalmazni. Díszburkolattal van ellátva, sok fával, kevés parkolóhellyel (ez mind a Pollack Mihály téri mélygarázs piaci alapon való működését segíti), de legalább autóval járható.
    A Szentkirályi utca (sajnos) a város egyik legforgalmasabb utcája, aminek az az oka, hogy a Duna felől jövet ez az első komolyabb letérési lehetőség. Ha a Trefortot teljesen lezárnák, - a Bródy Sándor utca irányváltása miatt - csak hosszas kerülővel lehetne kijutni a Károly körútra.

    Az egész koncepciót nem értem. A díszburkolat - lehet, hogy szépen néz ki, de - alapvetően nem alkalmas nagyobb járműforgalom lebonyolítására. Most is például, ha valaki a Szentkirályi utcából akar a Múzeum körútra kiautózni, kénytelen - kerülő megtétele után - a Pollack Mihály téri, majd a Bródy Sándor utcai diszburkolaton (? kockaköveken) végicsattogni. Érdemes megnézni, mennyire tönkrementek ezek a burkolatok. Korábban az utcaköveket azért szedték fel, mert lovaskocsikra voltak kitalálva, és alkalmatlanok a gépjárművek számára (legutóbb pl. a Bartók Béla úton). Most pedig - díszburkolatnak kinevezve - ismét ráterelik a forgalmat.

    Tudom, a kormányok és a városvezetések felfogása az, hogy az autós mindenért fizessen. Átírási illetéket, regisztrációs díjat, biztosítást, súlyadót, jövedéki adót, ha közlekedik akkor útadót, autópálya díjat, ha áll, akkor parkolási díjat, büntetéseket és sorolhatnám. És ezen felül ki kell őket tiltani a városból, le kell szűkíteni vagy zárni a közlekedési utakat, megnehezíteni és lassítani a közlekedést, és ha lehet, kerékbilincset nekik! Megérdemlik, minek vettek autót? Ha meg becsődől az autóipar, visszaesik a kereslet, akkor jönnek a mézesmadzagos kedvezmények, siránkozás az elveszett munkahelyek miatt. Aztán megy minden tovább. Lezárni könnyű egy területet, de aki ott él vagy dolgozik, az hová tegye az autóját? A havi 50-60 ezer forintos mélygarázsba vagy parkolóházba (már ahol van)?

    Önmagában én is örülök, ha a környezetünk sebb kesz. Valóban kellemesek a sétálóutcák, a díszburkolatok, de ehhez meg kell oldani a környék közlekedését is. A Bródy Sándor utcán és a Szentkirályi utca végén a haladási irányt a Mikszáth tér melletti, mindössze kb. 50 méteres kis szakasz teljes lezárása és sétálóutcává nyilvánítása miatt kellett megváltoztatni. Vagyis 50 méter miatt kellett felrúgni a több évtizede megszokott és bevált közlekedési rendet a környéken. Korábban tükör is volt a Bródy és Szentkirályi sarkán, most már az sincs (nincs hová tenni). És nemsokára a biciklisek is behajthatnak szemből az egyirányú utcába, az lesz csak a kánaán! Most is az utca közepén kényelmesen kerekezve ők határozzák meg a gépkocsi forgalom haladási sebességét.

    VálaszTörlés
  2. Ha jól tudom a menetirány váltás azért volt, hogy ne lehessen menekülő útvonal a Szentkirályi utca. Sajnos ez nem jött be, mert egyenlőre még mindig nem lehet lekanyarodni pl a Baross utcára a körútról. Ha összerakjuk a belváros terveit akkor azt látjuk, hogy az Erzsébet hidat ki akarják szinte iktatni, meg akarják szüntetni, hogy az autópálya forgalma rájöjjön a Rákoczi útra. Persze ehhez kéne a 0-ás végig, de nálunk mindig elöbb történik a követezmény (lásd a palotanegyedi változások)..

    VálaszTörlés